vasilis-lazarides
03Οκτωβρίου2012
Συγγραφεας


Ο Βασίλης Λαζαρίδης είναι ένας από πιο γνωστούς κατασκευαστές μουσικών οργάνων στην Ελλάδα. Ξεκίνησε να κατασκευάζει μουσικά όργανα από το 1990, ενώ από το 1995 ασχολείται αποκλειστικά με την κατασκευή Κλασικής και Flamenco κιθάρας. Ο ίδιος έχει συμμετάσχει σε διάφορες εκθέσεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, ενώ οι κιθάρες του απαντώνται σε πολλές συλλογές διάσημων σολίστ ανά τον κόσμο.

Με αφορμή την ταινία μικρού μήκους Alma Flamenca (ένα αφιέρωμα στo μεράκι και την αγάπη του οργανοποιού προς την δουλειά του),  η ομάδα του Consider επικοινώνησε μαζί του ώστε να μας παραχωρήσει μια μικρή συνέντευξη!

 

Σε ποια ηλικία ξεκινήσατε την κατασκευή μουσικών οργάνων;

Ξεκίνησα την ενασχόληση μου με την κατασκευή μουσικών οργάνων αρχικά ερασιτεχνικά περίπου στην ηλικία των 25 ετών.

 

Πως αποφασίσατε να ακολουθήσετε το συγκεκριμένο επάγγελμα;

Αφορμή ήταν, όταν κάποια στιγμή είδα ένα πραγματικά εκπληκτικό όργανο και μου δημιουργήθηκε έντονα η επιθυμία να φτιάξω κάτι ανάλογο, χωρίς να γνωρίζω βέβαια σε τι περιπέτειες είχα μπλέξει (πέτρινα χρόνια, πολύς μύθος, καμιά πληροφόρηση, χωρίς διαδίκτυο, έπρεπε να ανακαλύψουμε τον τροχό και τη φωτιά…).

 

Από όλα τα μουσικά όργανα που έχετε κατασκευάσει κατά καιρούς, πιο θα λέγατε ότι είναι το αγαπημένο σας;

Ξεκίνησα να κατασκευάζω όλη την γκάμα των παραδοσιακών εγχόρδων αλλά τα τελευταία σχεδόν δέκα χρόνια ασχολούμαι αποκλειστικά με την κατασκευή της κιθάρας (κλασικής και φλαμένκο). Η κιθάρα δηλαδή ήταν το όργανο που με κέρδισε.

 

Γιατί επιλέξατε να ασχοληθείτε μόνο με την κατασκευή κιθάρας;

Εκτός από το γεγονός που προανέφερα ότι δηλαδή η κιθάρα με κέρδισε σαν όργανο (κατασκευαστικά ζητήματα, ήχος, ιστορία) είναι γεγονός ότι η εξειδίκευση βοηθά. Όταν επικεντρώνεσαι στην κατασκευή ενός μόνο μουσικού οργάνου αναπόφευκτα γίνεσαι καλύτερος, μπορείς να μπεις βαθιά μέσα στο θέμα της κατασκευής του επίσης μπορείς να οργανώσεις καλύτερα τη δουλειά σου και να είσαι αποδοτικότερος.

 

Ποιες οι διαφορές ανάμεσα σε μια κιθάρα Flamenco και Κλασσική ως προς την κατασκευή;  Αν θα έπρεπε να ξεχωρίσετε κάποια, ποια θα επιλέγατε και γιατί;

Υπάρχουν σημαντικές διαφορές ως προς την κατασκευή των δύο οργάνων παρόλο που πολλές φορές κυρίως για οικονομικούς λόγους κάποιοι επιλέγουν να χρησιμοποιούν το ίδιο όργανο για να ερμηνεύσουν το ρεπερτόριο των δύο κιθαρών. Όσον αφορά στην κατασκευή σημαντική διαφορά είναι η γωνία κλίσης που δίνεις στο μπράτσο σε σχέση με το σώμα όταν ξεκινάς να χτίζεις την κιθάρα στη σολέρα (καλούπι). Τα ξύλα , τα ξύλινα κλειδιά μερικές φορές , το προστατευτικό (golpeador) καθώς και ο τρόπος που στήνεις το εσωτερικό της κιθάρας κυρίως στο αρμονικό επίπεδο συνιστούν μερικές επιπλέον διαφορές. Μέσα από όλη την γκάμα των εγχόρδων επέλεξα να ασχοληθώ με την κατασκευή της κιθάρας. Νομίζω ότι άλλους διαχωρισμούς δεν θα μπορούσα να κάνω. Κιθάρα λοιπόν , κλασική ή φλαμένκο, ίσως ακόμα ακουστική ή ρεμπετοκίθαρο, θα είναι πάντα μες στα ενδιαφέροντα μου.

 

Ποια είναι η αγαπημένη σας στιγμή κατά την κατασκευή μιας κιθάρας;

Η πληρωμή, χα ,χα ,χα, ψέματα. Όλη η διαδικασία της κατασκευής έτσι κι αλλιώς είναι μαγική αλλά αν έπρεπε να ξεχωρίσω οπωσδήποτε κάποιο στάδιο θα επέλεγα αυτό του περάσματος του βερνικιού (γόμα λάκκα) όπου βλέπεις το έργο σου μετά από πολύ κόπο να παίρνει σάρκα και οστά. Ακόμα πιο μαγική βέβαια στιγμή είναι η στιγμή που θα ακούσεις τον ήχο της.

 

Ποίος είναι μέσος όρος ωρών ενασχόλησή σας από την αρχή μέχρι την ολοκλήρωση μιας κιθάρας;

Από όσο έχω υπολογίσει χρειάζονται γύρω στις 300 ώρες σκληρής και κοπιαστικής δουλειάς για την ολοκλήρωση ενός απλού μοντέλου.

 

Τι θα λέγατε ότι αποτελεί για σας πηγή έμπνευσης, ως προς τις επιλογές σας αλλά και τις λεπτομέρειες της κατασκευής;

Για μένα πηγή έμπνευσης αλλά και σημείο αναφοράς αποτελεί όλη η προηγούμενη γενιά κατασκευαστών και ιδιαίτερα η ισπανική σχολή.

 

Ποιον άλλο κατασκευαστή θαυμάζετε;

Υπάρχουν αρκετοί εν ζωή κατασκευαστές των οποίων τη δουλειά θαυμάζω και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό ,δεν θα ήθελα να αδικήσω κάποιους επιλέγοντας μόνο έναν γι αυτό θα αναφέρω το όνομα ενός κατασκευαστή που δυστυχώς έφυγε πρόσφατα και έχει αφήσει το αποτύπωμά του και στη δικιά μου δουλειά ,»Gilbert».

 

Ποιά θα λέγατε ότι είναι τα 3 βασικά χαρακτηριστικά μιας καλής κιθάρας;

Ποιότητα των υλικών, προσεγμένη εργασία και φυσικά ηχητικό αποτέλεσμα.

 

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον; Μπορείτε να μας πείτε έναν στόχο που θα θέλατε να δείτε να γίνεται πραγματικότητα?

Τα σχέδια μου είναι απλά και ταπεινά. Έχω επιλέξει εδώ και λίγο καιρό να εγκαταλείψω την Αθήνα και να εγκατασταθώ σε ένα μικρό χωριό των Σερρών. Θα ήθελα απλά να μπορώ μέσα από την δουλειά μου να στηρίξω αυτή μου την επιλογή. Ένας στόχος που θα ήθελα να γίνει πραγματικότητα αν και το βλέπω λίγο δύσκολο είναι να μπορώ να έχω και στη χώρα μου την αναγνώριση που εισπράττω εκτός συνόρων.

 

Μπορείτε να παρακολουθήσετε το Alma Flamenca, στο βίντεο που ακολουθεί:

«Alma Flamenca – The Art Of Making. Κομμάτια από ξύλο, αγάπη, μεράκι, τεχνογνωσία και 299 ώρες εργασίας συμπυκνωμένα σε κάτι περισσότερο από 3 λεπτά» .

 

Σκηνοθεσία & VFX – Σπύρος Ρασιδάκης, Δημήτρης Λαδόπουλος
Διεύθυνση Φωτογραφίας – Νίκος Μέξης
Μοντάζ – Γιάννης Κωσταβάρας
Ηχητική επιμέλεια – Νίκος Τσινές
Κιθαρίστας / Συνθέτης – Edsart Udo De Haes
Κατασκευαστής – Βασίλης Λαζαρίδης

 

Παρόμοια Άρθρα:

 

Καντε ενα Σχολιο

Το μηνυμα σας.

Ποιος ειστε?